4 Heures de Liege Mettet 2019

#777_ warpspeed classic racing

4 heures de Liege: Mettet 18 & 19 mei 2019
Na enkele weken hard werken aan de motor van Bart die tijdens een training in zolder er hard af ging wegens een gesprongen olieleiding was de motor(en Bart)weer in top conditie dankzij het harde werk van onze teamleden.
Vrijdag avond in Mettet alles opgebouwd en onze box en tent in orde gezet want ze voorspellen voor zondag niet al te best weer.
Kwalificaties Zaterdag.
Dit jaar rijden we met een andere piloten bezetting want Christophe heeft de race handdoek (voorlopig) in de ring geworpen en het stuur doorgegeven aan kris die na een pauze van enkele jaren er weer reuze zin in heeft om het gas weer tot aan de stuit opent te trekken.
Zaterdag voormiddag en namiddag reden we in droog weer de kwalificaties waar Bart de 7 de en kris de 12 de tijd reed waarbij we 11 de op de startgrid stonden van de 32 deelnemers.

Na onze wild BBQ schitterend verzorgd door onze Renaat en enkele pintjes met wat speculaties over onze bandekeuze en niet te vergeten het gezellig samenzijn met onze buren doken we in ons bedje.
Race Zondag
Vroeg in de ochtend stonden er 2 warm ups van telkens 10 minuten op het programma, deze zouden we gebruiken om onze nieuwe regen straatbanden (regenracebanden zijn verboden) in te rijden. Het was helaas al van in de vroege ochtend beginnen regenen waarbij het circuit er gemarineerd in olie en brandstof alle kleuren van de regenboog had. Bij het oprijden zwaaide elke baanpost met de olievlag, hier zou ik de nieuwe banden moeten inrijden, de eerste ronden schoof de motor alle kanten op zowel bij het remmen als optrekken en kreeg ik maar geen gevoel in de motor, pas na ronde 5 voelde het iets beter aan maar de geblokte vlag gebiede mij terug naar de pits, nu is het aan kris om de banden verder van de parafine te ontdoen en dat lukt Kris aardig.
Zoals gebruikelijk in de classic racerij wordt er gestart met de Le Mans start, al lopend naar de motor en zo snel mogelijk vertrekken en dat allen tegelijk. Ik ben het slachtoffer van dienst en na het zwaaien van de Belgische vlag gaat de regen race van start. Ik ben goed weg en behoud mijn plaats. Na enkele ronden kan het gas volledig open maar de voorband weigert grip te houden in de korte tragere bochten, zonder waarschuwing glijd de voorkant weg en weet de motor ternauwernood toch verschillende keren recht te houden en het wordt er niet beter op, dan maar later remmen dat lukt wel maar blijft toch steeds moeilijk in de tragere korte bochten. Ik geef na een half uur het stuur over aan Kris en zeg hem snel dat het voorwiel weinig grip heeft in de korte bochten, kris doet het goed maar net ik terug wil overnemen komt kris niet meer voorbij, hij is in de trage lange Mertens bocht ten val gekomen het voorwiel gleed zonder waarschuwing weg. Kris moest de motor het halve circuit buitenom terug naar de pits duwen met hulp van Jo en Christophe. De schade viel nog mee en na het vervangen van de koppelingshandel en een motordeksel door onze mekaniekers Roel, Jo en Christophe sprong ik terug op de motor voor een run van 40 min. De koers was gereden want 25 minuten achterstand fiets je niet meer dicht. De pitstoppen liepen vervolgens gesmeerd en snel zoals we het geoefend hebben, Toch blijft het een wedstrijd en Kris en ik zijn blijven hard gaan tot na een zware crash waarbij 3 motoren betrokken waren de wedstrijd een tiental minuten vroegtijdig werd afgeblazen. We eindigen 15 de in de klasse classic Evo. We hebben de wedstrijd toch met een goed gevoel kunnen uitrijden ondanks de K.. banden, ook de motor liep fantastisch dank zij het harde werk van de voorbije maanden.
Bij deze wil ik ons team Christophe, Renaat, Roel, Jo en Kris bedanken voor dit prachtige weekend en onze sponsors die dit alles hebben mogelijk gemaakt.
Uw rijder en verslaggever Bart.
Helpers, supporters, sponsors: Iedereen bedankt voor de steun..
*IWS STABILITEIT*RUS TONY*DEEP CREEK CYCLE WORKS*OIL & VINEGAR*GARAGE ALENUS* AUTO ONDERDELEN THEUWISSEN*SPORTCENTRUM t KANAAL*TRPracing*SOFTWASHEXPRESS GENK*