Classic Endurance Chambley 2020

Verslag Langestreckenrennen Chambley

In ’t Duits is dat.
We zitten thans in Noord Frankrijk nabij Metz. Het is dan ook weer die sympathieke Duitse organisatie waarbij we inschreven. Zoals vorige keer aangegeven, komen we hier graag terug. Deze keer zijn we met 2 teams en enkele helpers/supporters. Op Roel na is de vaste kern van de partij, maar ook bracht Jo 3 kameraden mee. Gelukkig, want met 4 piloten en 4 motoren komt extra hulp goed van pas.

Na woensdag alles gepakt te hebben, vertrekken we zonder stress naar oranje Covid gebied. Oei Oei. Geen paniek we hebben mondmaskers bij. Na alles ter plaatse, in de verste hoek want we wilden zeker niemand besmetten met onze ambiance, geïnstalleerd te hebben wordt de toon al direct gezet door de verrassingsmenu van Renaat en Vera. Ze brachten een pizzamachine mee. Verse en ter plaatse bereidde pizza voor iedereen. Niet te doen, die 2. Merci. Een muziekje en een pintje daarbij. Hier en daar iemand van ons die per fiets het circuit gaat verkennen en een prachtige zonsondergang. En niet te vergeten; de buren kwamen al om 22u vragen of het wat stiller kon. Eerste avond 22u… dat is sneller dan ooit. Nu nog gelijkaardige, snelle rondetijden. Moet ’t nog gezegd? We hebben er zin in.

Vrijdagmorgen en vroeg uit de veren. Volgens de Googleweerman gaat het vandaag regenen. Christophe laat zijn regenbanden op liggen. De anderen gokken op droog. Snel naar de briefing. Ontbijten doen we later wel. Wij zitten in de snelste groep. Maar ook nu mag er aangesloten worden bij een andere groep. Wat maakt dat we zeker rijtijd genoeg voorgeschoteld krijgen. Jo en Kris reden hier nog nooit en zullen elke ronde goed kunnen gebruiken om ieder bultje en bochtje onder de knie te krijgen. Dit is geenszins een imposant circuit, maar wel heel technisch en vermoeiend. Je moet hier geen overweldigende topsnelheden verwachten. Grote tribunes en geasfalteerde uitloopstroken, vindt men hier voor watjes. Indien je een fout maakt en meer dan de curbstones nodig hebt, zit je in het gras. Kris trekt een rubberen streep van 5 meter met z’n voorband (nieuw record). Jo tekent met z’n achterband een rubberen vraagteken of zoiets bij het uit accelereren van de “traagste linkse-hoek om-bocht”. Christophe klemt z’n voet tussen steun en circuit met een 3ledige tankslapper tot gevolg. Bart zei dat alles feilloos verliep. Klinkt misschien allemaal gevaarlijk, maar niets aan de hand. “Leaving your mark”; zo weten ze tenminste dat we er zijn. Vrijdagavond is BBQ-avond featuring Bart de jager. Onze Bart zorgde voor geweldig lekker vlees, recht uit ’t bos en zelf geschoten. Nee, echt. Iedereen onder de indruk en om dorst van te krijgen. Het bleef uiteindelijk de hele dag droog en warm, maar niet te. We hadden ook al geen technische problemen, dus wat ons enkel nog te doen stond was alle banden wisselen. Iedereen krijgt een nieuw setje Pirelli Super Corsa’s ondergeschoven. Enkel Kris zal zaterdag nog op zoek gaan naar een “slick” voorband. Ook dit jaar worden al onze banden weer gratis op en af de velgen getrokken door de organisatie. Merci. We zijn allen uiteindelijk toch weer druk in de weer en genieten naderhand des te meer van de verdiende maaltijd en het gezelschap. Zelfs onze andere buur kwam er op een bepaald moment bij. Hij had precies gene dorst, want kermde nogal luidruchtig. Zo luidruchtig dat hij zelfs boven onze muziek uitkwam. Het was iets in ’t Duits en tja dat klinkt, vooral indien luid gebracht, nogal 2de wereldoorlogs. We besloten toch maar om de muziek uit te zetten. Dat was avond 2; welk record hebben we nu weer verbroken? En dan gaat er nog een derde avond komen…

Zaterdag, racedag. Tijdens de vorige editie kregen we al vroeg te maken met een zware crash, waardoor de kwalificatie vroegtijdig werd stilgelegd. Met dit weetje, besloten Christophe en Jo er direct maar tegenaan te gaan van zodra de baan vrijgegeven werd. Zo hebben ze alvast een schappelijke kwalificatietijd achter de hand. Bart en Kris hadden er wel alle vertrouwen in en vervoegden het circus iets later. De valpartijen blijven uit, de nieuwe banden worden ingereden en naargelang het asfalt opwarmt zakken de rondetijden. We kwalificeren 12de en 25ste. Toch wel teleurstellend. Voor het team van Jo en Christophe. Ze hadden de indruk dat er wel wat meer minder snelle piloten rondreden. Laat ons hopen dat er bij de andere teams grote verschillen zijn tussen de kunsten van de 2 piloten of dat er grote verschillen zijn tussen de motoren per team. Er mag hier immers met twee verschillende motoren per team worden gereden. Op een 3 tal teams na, die slechts 1 motor gebruiken, maakt elk team een pitstop met 2 motoren naast elkaar. Enkel de transponders moeten gewisseld worden voor een geldige stop. Toch presteren onze beide teams het om 30 seconden straftijd te verdienen. Bij het overschrijden van de pitsstrook moet ten alle tijden gestopt worden, ook indien de baan volledig vrij is. Dat waren we even vergeten. Uiteindelijk zouden deze strafseconden geen verschil maken in de eindklassering, dus geen erg.
De start verloopt vlot voor iedereen. Na het vallen van de Europese vlag schieten Jo en Kris, samen met de hele meute rechtdoor, over het zeer korte start/finish stuk naar de eerste rechtse. Bij de eerste doorkomst aan onze stand heeft Kris reeds enkele plaatsen veroverd, Jo ook, maar verliest die terug na enkele ronden en houdt voorlopig stand. We besloten op voorhand om het half uur te wisselen. De eerste stint zit er al op. Onze pitbord-crew: Marc-Piet-Vera zorgen ervoor dat we niet in dezelfde ronde binnen komen. Kurt staat ondertussen klaar in de pitstraat om de wissel van de transponders te doen en de piloten te dirigeren. Hij heeft daar de hele race gestaan en deed dat vlekkeloos. Ook hield hij tussendoor onze ranking en rondetijden in het oog. Bij iedere stop kon hij ons goed nieuws geven want we rukten op in het veld. Een nodige motivatie, want het was warm en zeer vermoeiend. Alle 4 onze piloten kwamen steeds meer uitgeput aan de stand aan na de wissel om even te verfrissen, uit te blazen en even later terug op de motor te springen, kruipen… Doordat ze elk aangaven graag een ronde of zo minder te rijden (dus iets vroeger binnengehaald te worden) bleef er op het laatst nog een lange stint over voor Christophe en Bart. Nog 1 keer eens goed lang, (40 à 45 minuten) alles geven. Zwart-wit geblokt wil niet zeggen dat je sterretjes begint te zien maar is de finishvlag natuurlijk. Blijkt dat we misschien ergens bij de top 10 zijn geëindigd en waarschijnlijk beide teams op het podium zullen zien in onze klasse. Na recht gekropen te zijn strompelen we naar de ceremonie protocollaire. Dju team RusTony wordt 4de. Net naast het podium. Toch een beetje teleurgesteld… Daarna wordt team WarpSpeed bij de prijzentafel gevraagd, want zij eindigen 3de en mogen met een beker gaan lopen.

Allen tevreden. Het ging snel dit jaar. In de totaalstand eindigden we 7de en 12de. De toppers waren zo wie zo onbereikbaar voor ons. En een 10 tal plaatsen opschuiven tijdens deze vermoeiende race is niet zo evident. Ook verliep het hele weekend vlekkeloos. Marc, Piet, Vera, Renaat, Niels, Kurt en Koen: fijn dat jullie erbij waren en merci voor de hulp.

Ah, ja. Omdat ’t zo plezant was geweest, hebben we dat de laatste avond maar eens goed gevierd. De schreeuwende Duits heeft zich 30 meter verder gezet. Die voelde de bui al hangen en sloot onze stroom af. De stekker in de volgende kast steken bracht onmiddellijk soelaas en de muziek kon terug aan… .

Het seizoen 2020 zit er op. Misschien dat er nog ergens een trackday wordt gedaan, maar dat staat momenteel niet op de planning. Het was een hertekend racejaar. Door Corona, maar ook door de gescheurde achillespees van Bart. We zijn in schoonheid geëindigd en kijken uit naar volgend jaar. Wie waar gaat rijden en welke races op de kalender gaan komen weten we nog niet. Daarover moeten we eerst nog brainstormen en das ook plezant. We houden jullie op de hoogte en hopelijk kunnen we ook volgend seizoen op jullie steun rekenen en jullie op 1 van onze races of trainingen ontvangen.

Snelle groet,
RusTony ClassicRaccing
WarpSpeed ClassicRacing
#777