Corona-racen
Met misschien een race voor de deur, permitteren we het ons om uw mailbox even binnen te vallen voor een stand van zaken.
Verwacht
We zullen deelnemen aan een classic-endurance-wedstrijd op het circuit van Chambley. Het is een sympathieke Duitse organisatie die daar alles regelt. De qualificaties en de wedstrijd zijn op zaterdag 15 augustus, de trainingen rijden we de dag ervoor, op vrijdag. Het circuit ligt naast een vliegveld en werd vroeger aangelegd door het Amerikaanse leger. Het is nogal technisch, smal en met hier en daar kleine hoogteverschillen. Ook is het bekend door een vrij lange linkerbocht, die ideaal is om je linker “kneeslider” en je buitenboord-techniek aan te scherpen.
2 Jaar geleden werden we er nog 3de. Het circuit ligt ons dus wel.
We kijken er eigenlijk al heel dit rare seizoen naar uit. Doordat de andere wedstrijden werden geannuleerd, besloten we ons af te stemmen op trainen en sleutelen met Chambley als apotheose.
Het bijzondere voor deze editie is dat we er met 2 teams present tekenen.
Team1: Kris en Bart
Team2: Jo en Christophe
Beide teams strijden in de TTF-1 reeks. Dat zijn motoren tot bouwjaar 1998 met een maximum cilinderinhoud van 750 cc.
Chambley ligt in de buurt van Metz.
Voorbij
Ons laatste wapenfeit was een 2daagse training op het circuit van Bilster Berg in Duitsland, ten zuidoosten van Bielefeld. Zaterdag hadden we wat pech met de motoren. Voormiddag reeds reden we een versnellingsbak aan gort en moesten we een keer of 3 de carburatoren wisselen op de andere motor. Gelukkig brachten we onze derde motor mee, die we konden inzetten.
Ook hier hadden we te maken met een zeer technisch circuit waarop we voorheen nog nooit reden. De pannen van het dak hebben we er dus niet kunnen rijden. Kris reeg weliswaar steeds betere rondtijden aan elkaar en mocht een snellere groep vervoegen, maar er zat meer in. Christophe knotste op zaterdagmorgen z’n hoofd tegen de deurgrendel van onze bestelwagen en moest ter plaatse gehecht worden waardoor hij even later met windels onder de helm het circuit op moest. Geen ideaal scenario om het weekend mee te starten. Hij bleef voor de rest van het weekend in de traagste groep verweest achter. Ook hij kreeg stilaan het circuit iets beter onder de knie, maar geraakte niet uit de beginnersgroep. We overnachtten in een hotelletje in de buurt en zijn ’s avonds ne goeie gaan pakken in een god vergeten dorpje in the middle of nowhere. Ze keken er raar op want Christophe met verband op de kop, en Bart op krukken en ne gips. Ter verduidelijking; Bart hersteld al enige tijd van een afgescheurde achillespees. Hij kwam mee ter, hoe zal ik het zeggen… ondersteuning. Kris bleef overigens ongeschonden. Als men hoorde dat we er kwamen racen, tja…
Soit, zondag werd eigenlijk ook een dag om te vergeten. Bijna iedere sessie werd vroegtijdig afgevlagd. Het is er dan wel een geweldig circuit en proper en netjes en al, maar de regeling en wetgeving is om te huilen. Op andere circuits worden “afstappers” en technische mankementen zoveel mogelijk afgehandeld na een sessie. Op Bilster Berg doen ze dat onmiddellijk. Met als gevolg dat iedereen er telkens van de baan moet. Ook aangaande geluidsovertredingen hanteert men er een systeem dat we niet kunnen verklaren. Het komt erop neer dat nu en dan alles wordt stilgelegd voor een tijdje en dat er dan terug mag gereden worden totdat er weer voldoende overtredingen zijn om de boel stil te leggen. Daar komt nog bij dat er zondagnamiddag iemand moest worden gerepatrieerd met de helikopter, waardoor we nog eens 2 uren niet de baan op konden. Samengevat: echt veel te weinig rijtijd.
Nadat het, tegen het eind van de dag nog begon te regenen besloot Christophe eerder in te pakken en het hierbij te laten. Kris ging nog 1 maal de baan op en kwam, om het weekend in stijl te besluiten, ten val, net voor de beruchte “Mausefalle”. Geen erg want Kris bleef ongedeerd en de motor wordt hersteld; as we speak.
Ondertussen reden we ook al een training op ’t Circuit van Zolder. Jo ging er steeds beter en beter rond en Kris verscherpte z’n personal-best. Toch een serieuze valse noot voor deze dag was dat eerst Kris en daarna Christophe er alweer zwarte vlag kregen vanwege geluidsrestricties. We kunnen er best nog enkel aan openuitlaten-dagen meedoen werd ons gezegd. Voor de rest drupte het ‘s morgens waardoor de eerste sessie op een halfdroge baan werd gereden. Ook was de ochtend nogal hectisch vanwege veel banden wisselen. Jo reed een sessie met “full wet” banden (racebanden voor in de regen). Het was een grote aanpassing waaraan hij maar moeilijk kon wennen. Gelukkig bleef het daarna wel droog.
Ook de tweedaagse te Mettet van 30 en 31 mei op onze aangepaste kalender hebben we gereden.
Dat werd een weekend zonder het minste euvel. Grootste sleutelwerk waren een nieuw setje banden steken en het afstellen van de on board camera. Evenals op de andere plaatsen mochten we ook hier niet aan het circuit overnachten. We zijn zaterdagavond met z’n allen een lekker hamburgerhutje gaan opzoeken en hebben ons aan een verlaten industriegebouw geïnstalleerd. Met dank aan Renaat en Jo voor de campers en de deugddoende douche.
Nog 15 keer slapen
Duimen maar dat Chambley kan doorgaan.
Tot nu hebben we nog niets gehoord ivm. verstrengde coronamaatregels ter plaatse.
We hebben wel graag dat wie wil komen supporteren dat tijdig doorgeeft. Zo kunnen we dit doorgeven aan de organisatie en jullie verwittigen indien er beperkingen zijn. Voorlopig ziet het er goed uit, maar dat kan natuurlijk snel veranderen…. .
Mettet
https://www.youtube.com/watch?v=mBbpKs04Jyw
Zolder
https://www.youtube.com/watch?v=SXVayyGdUmA
Bilster Berg
https://www.youtube.com/watch?v=h-vhuNyXw-c
Tot achter den draai,
‘t 777 team
RusTony ClassicRacing
Warpspeed ClassicRacing vzw
Copyright © 2023, Deep Creek Cycleworks