Omstandigheden: +/- 30 graden, droog
Verloop van de wedstrijd:
Zaterdag qualificaties (21 teams)
1ste Sessie Christophe 13de, Kris 12de Beste tijd C 1.29.403 Beste tijd K 1.27.993
2de Sessie Christophe 15de, Kris 14de Beste tijd C 1.26.975 Beste tijd K 1.28.214
Startgrid 15de onze gemiddelde tijd: 1.27.484 (18 teams)
Zaterdagwedstrijd
Na 1 uur: 13de plaats (beste ronde 1.29.368)
Na 2 uur: 12de plaats (beste ronde 1.28.414)
Zondagwedstrijd
Na 1 uur: 14de plaats (beste ronde 1.26.990)
Na 2 uur: 11de plaats (beste ronde 1.26.769)
Totaalstand 4 uur
10de plaats (18 teams)
Bemerkingen rijden:
Bij zeer hoge buitentemperatuur verliezen we enkele pk’s. ’s morgens haalden we veel gemakkelijker goede rondetijden.
We draaien beide zeer constante rondetijden. Dit is ideaal voor endurance races.
We hadden 1 trage start en 1 trage pitstop.
Bij deze temperaturen is 30 minuten rijden vooraleer te wisselen aan te raden.
Christophe reed 2 maal in de grindbak.
Pitbord is moeilijk te zien.
Oplossingen:
We verwachten echter zeker nog progressie qua rijstijl.
Training op Zolder 11 juni
Kris kan best kneepads kopen.
Beter rekening houden met neutraal stand van de motor of starter aanpassen.
Indien je in de grindbak rijd mag je NIET remmen en ONTKOPPEL je best.
Bemerkingen team:
Jef en Bart deden dat goed op zaterdag. Yves is een goede technische ondersteuning.
Jan werkte zeer gedisciplineerd op zondag.
Ik vond het wel spijtig dat we zondag een man te kort kwamen, moest Herbert er niet geweest zijn.
Oplossingen:
Ik neem het racen misschien te serieus, maar vind toch dat we enkele teamleden moeten hebben die het ook serieus menen. Niet iemand die op donderdag afzegt of iemand die op zondag liever een halve dag te vroeg vertrekt. Het zijn vrijwilligers, ok, maar we kunnen volgens mij makkelijk medewerkers vinden die er wel serieus voor willen gaan.
Voor Francorchamps: maximum 3 technische medewerkers en een 2 tal personen voor catering e.d.
Bemerkingen moto:
We verbruikten ongeveer 12 liter benzine en 0.5 liter olie per uur.
We hebben dus een iets te hoog olieverbruik. Uitwendig verliezen we nergens olie.
We hebben een zeer betrouwbaar motorblok (heeft geen moment gehaperd).
We komen vermogen te kort. We verliezen waarschijnlijk wat vermogen door onze uitlaatdemper.
Grootste minpunt aan de motor is veel te weinig grondspeling.
De voorvering slaat te ver door en er is een vorkbeen krom.
De achtervering werd op zondag bijgeregeld en staat nu op punt.
Christophe heeft hinder van “golvende” remkracht. Je merkt het het hardst bij het bijremmen onderhellingshoek en bij het laatste stukje remweg voor de apex. Dus voor bij licht remmen.
Achterrem remt zeer abrupt, dus niet gebruiken.
We hebben 1 maal de ketting moeten aanspannen.
Motor start enkel in neutraal.
Racemousse komt los.
Enkele malen van de voetsteuntjes geschoven.
Oplossingen:
De kromme vorkpoot laten rechten.
Ander binnenwerk in de vorkbenen.
Andere bellypan maken.
De moto aan de achterkant hoger zetten. (gevolg is dat de ketting de achterbrug gaat raken)
Een iets groter voorste tandwiel plaatsen. (als dit niet helpt moet de motor hoger in het frame)
De Hrc uitlaat openen, zuiver maken en op de huidige uitlaatlijn plaatsen.
Starter aanpassen zodat de motor ook start als ie in versnelling staat.
Racemousse beter bevestigen. (misschien iets dikker maken zodat we die kunnen afronden)
Voetsteuntjes afslijpen voor een betere grip op de uiteinden.
Aanpassingen aan de motor voor Francorchamps:
Kettingbeschermer bevestigen aan de achterbrug
Tandwielbescherming maken naast voorste tandwiel.
2 goede verstralers zorgen. Ze mogen niet bibberen en moeten een brede lichthoek hebben.
Het gaat PIKDONKER zijn in Francorchamps.
Dopjes bevestigen aan de achterbrug om achterste paddockstand te kunnen gebruiken.
Achterste paddockstand aanpassen aan die dopjes.
Valstoppen links en rechts van de moto.
Alu. slijtplaatjes op de zijkanten van motor plakken.
Alle scherpe uiteinden moeten voorzien worden van pvc buisjes.
Pitstop om de 40 minuten. Telkens olie en benzine bijvullen.
Volgende keer meenemen:
Genoeg stoelen.
Enkele tafels om sleutelgerief op te plaatsen.
Ons pitbord moet verlicht worden met ledverlichting op batterijen.
Laptop voor rondetijden.
Kapstokken om pakken op te hangen.
Algemeen:
Banden zijn iets te zacht voor deze temperaturen.
Bandendruk 2.1 bar voor en achter blijkt beter.
De moto is competitief over lange afstand.
De moto komt te kort voor korte afstand (qualificatie).
Onze rijtechniek kan nog verbeteren, maar is reeds op een aanvaardbaar niveau.
10de tijdens de 4 uur van Luik is een fantastisch resultaat.
Zal deze uitslag voldoende zijn om ons mannetje te staan in Francorchamps?
Danemark Paul draaide 1.25.920 als beste tijd. Hij draaide vorig jaar in Spa 3.25.493 als beste tijd.
Qualificatie was 1.18 gemiddeld van de 2 rijders. Harris mk2 1100.
Copyright © 2023, Deep Creek Cycleworks