Vrijdag rond de middag aangekomen op de Nürburgring. De eerste keer voor mij. Het blijkt een heel imposant circuit te zijn. Geweldige tribunes, proper sanitair, nette pitboxen, kortom: deutsche gründlichkeit. Na een paar uurtjes uitladen arriveren Herbert en onze nieuwe helper: Steve. Net op tijd voor de briefing. Nog gouw de nodige formaliteiten invullen en de moto’s klaarzetten, want zo dadelijk is het vrije training.
Nu al nat van het zweet, ga ik als eerste de baan op. De zon schijnt en het is warm. Wat een mooi circuit is dit! Het is 5.1 km. lang, heeft een zeer snelle bocht (vergelijkbaar met de Blanchimont van ’t circuit van Francorchamps), verschillende hoogteverschillen en is vooral zeer bochtig en vloeiend met veel blinde bochten. Die enkele Youtube- filmpjes die ik ter voorbereiding bestudeerde blijken van weinig nut te zijn. De eerste ronden haspel ik af als een beginneling. In totaal rijd ik er 11 met als beste tijd 2.44.574. Herbert haalt 2.35.338 na 7 ronden. Wat een verschil. Daar moeten we het maar mee doen. Ik zal deze nacht best over rempunten, hellingshoeken en uitacceleratie dromen om morgen in form te zijn.
Kris arriveert ’s morgens om een uur of 9 om ons te voorzien van de nodige technische ondersteuning. De nieuwe achtervering zetten we 1 klik straffer. Herbert vind deze afstelling iets beter werken. Van enig powerverlies is er ook geen sprake meer nadat Kris de kleinere sproeiers in de carburatoren stak. Met andere woorden: Moto Martin draait als een klok. In vergelijking met vele andere teams merken we eveneens dat het wel snor zit met de trekkracht en topsnelheid. Toch geraken we niet verder dan een gemiddelde 2.35.338 wat goed is voor een 33ste tijd en een 27ste startplaats. Het gebrek aan circuitkennis speelt ons duidelijk parten. Het is daarom dat we merken dat we elke ronde vlotter en vlotter rondgaan. Ondertussen zijn Marc en Andre ook aangekomen. Zij kunnen nog net meegenieten van onze lekkere spaghetti en de 2de kwalificatie. Spijtig genoeg regent het ondertussen en kunnen we onze besttijd dus niet meer verbeteren. We volgen nog wat andere races voordat de bbq weer aangaat. Ondanks wat regen wordt het een toffe nacht. Lekker eten, drinken, een ludieke race met elektrische steps en een optreden met zang, gitaar en een mondharmonica van onze eigen Herbert. We schrikken nog op wanneer het prachtige geluid van een startende Laverda uit een pitbox weergalmt. Die mannen hebben dat spel terug aan de praat gekregen. Hier en daar hoor je applaus op de camping.
Mijn wekker gaat om 8u, maar Kris en Herbert zijn al op. Na iets te veel pintjes gisteravond neem ik geen ontbijt. Om 9u gaat Herbert de baan op. Deze is nat en de ochtendnevel is nog maar net opgetrokken. Na enkele ronden is het aan mij, ondertussen is het circuit reeds half opgedroogd. Dit zorgt voor verraderlijke grip in verschillende bochten. Na een kleine slipper houd ik het voor bekeken. Om 11u20 rijd ik alweer de pitbox uit voor de proefopstelling. Onze proefstart verloopt vlekkeloos. Tijdens de 2 opwarmingsronden ben ik voorzichtig en laat enkele heethoofden passeren. 12u: Start! Alweer een goede start waarbij ik een 5-tal rijders te snel af ben. Tijdens de eerste ronden verwacht ik me er dan ook aan ingehaald te worden. Enkele ronden verder wordt ik voor het eerst gedubbeld door de echt snelle jongens. Het startveld stond immers gevuld met tal van toppers, waaronder enkele ex wereld –en nationale kampioenen. Na 40 minuten maant het pitbord me aan binnen te komen. We berekenden dat we net te veel benzine verbruiken om tankbeurten te kunnen overslaan. Na een kleine tankbeurt neemt Herbert het stuur van me over. Er zijn voorlopig nog geen problemen op ’t circuit. Herbert rijdt per ronde ongeveer 4 seconden sneller dan mij. Na een uur staan we 28ste geklasseerd. Als Herbert stopt voor de 2de pitstop vertelt hij me dat de 2de versnelling stuk is en die niet meer te gebruiken. Niet zo erg; vermits ik de meeste bochten toch in 3de neem. In de twee 2de-versnellingsbochten verliezen we niet veel tijd want onze rondetijden blijven ongeveer gelijk. We hangen nog steeds 28ste,47 seconden voor op het nr. 81. Dat is een Duits team waarmee we de pitbox delen. Ze rijden met een Suzuki Katana 1100 cc. De gehele race zullen we in dezelfde ronde als hen rijden. Een plezante strijd, zowel in de box als ‘on track’. Na 3 uur wedstrijd zijn we 1 plaatsje gestegen, 27ste dus. Bij de laatste pitstop geef ik Herbert aan dat er zich een klein olielek vertoont aan de linker zijde. We zien geen olie op de achterband en zullen dit na race aanpakken. We riskeren het om niet te tanken tijdens deze stop om zo enkele kostbare seconden te winnen. Tijdens Herberts laatste stint rijdt hij z’n beste rondetijd. We staan in de box op het scherm de spannende strijd met nr. 81 te volgen wanneer Herbert plots een ronde klokt die 6 seconden trager is. Die is op reserve gevallen! De wedstrijd zit er bijna op en Herbert besluit niet meer binnen te komen voor extra brandstof. We hangen dan 24ste. Nu moet hij zo zuinig mogelijk omgaan met het gas. Wanneer hij na 4 uren over de finish komt is de wedstrijd echter nog niet afgelopen. De leider (Phase One) rijdt ergens achter ons. Pas als deze over de finish komt wordt er afgevlagd. Nóg een ronde dus! Deze moet op cruisesnelheid om niet zonder benzine te vallen. Net voor de finish worden we nog ingehaald door nr. 81. Ze zullen 16 seconden voor ons eindigen waardoor we stranden op en 25ste stek. Vanuit de pitstraat horen we nog hoe de distributieketting van de enige Laverda van het veld breekt, op de finishlijn, bij het ingaan van de laatste ronde. Hun motor is wéér volledig in de soep gedraaid. Dit team (Gijs Van Dijk) heeft het hele weekend gesleuteld en iedereen leeft met hen mee.
Herbert komt de pitstraat binnengereden om zich op te stellen in het Parc Fermé, waar het podium staat opgesteld en iedereen de huldiging van de winnende teams beleeft.
Beste rondetijd Herbert: 2.31.300
Beste rondetijd Christophe: 2.32.945
Totaal gereden wedstrijdronden: 89 (het winnende team reed er 105)
Bandendruk: achter 2 (koud) / voor 2.1 (koud)
Copyright © 2023, Deep Creek Cycleworks