Donderdag
25° zon.
Trackday met Moto Juul, Moto Martin en Suzuki gsxr 600. Er is deze keer voor elke moto een aparte geluidscontrole voor aanvang van de eerste sessie. Blijkt dat de nieuwe motor van Moto Martin 103 db uitbraakt (met “db-killer”). Dat is dan 3 db te veel. Ik rijd terug naar Kris die er wat extra glaswol in steekt. Ondertussen stap ik over op de Suzuki. Herbert rijdt met Moto Juul en gaat vlotjes rond. Ik heb het moeilijk met de Suzuki. Zo’n lichte, moderne moto ben ik niet gewend. Vooral het schakelen, insturen en remmen zijn moeilijke punten. De volgende sessie neem ik Moto Juul en Herbert Moto Martin. Martin verliest olie. Kris steekt een nieuwe carterdichting. Juul komt op de “Kemmel” , het lange rechte stuk achter de Raidillon, in detonatie. We besluiten hier niets aan te veranderen. Wel verhogen we de bandendruk omdat de achterband terug “smeert” zoals tijdens de laatste training in Zolder. Ook hier blijkt dat een goede zet.
Herbert en ik wisselen de hele dag van motor. De bedoeling is om de motoren perfect af te stellen voor de kwalificaties van morgen. Herbert maakt van deze dag gebruik om zijn rijlijnen bij te schaven. Het is enige tijd geleden dat hij hier nog reed. Samen moeten we wennen aan het gestegen vermogen en de veranderde geometrie van Moto Martin. Als ik terug op Martin overstap verliest ie nog steeds olie aan de linker kant. Kris vervangt nog wat dichtingen waardoor de lekkage gelukkig verdwijnt. Martin is zeer onstabiel, vooral in lange snelle bochten. Het lijkt erop dat er trillingen ontstaan aan de achterkant die zich dan over het hele frame manifesteren. Ondertussen hebben we onze plaats aan de pitbox ingenomen en beginnen we alles uit te laden en op te stellen.
Vrijdag
20° Droog, bewolkt.
Kwalificaties en nachttraining.
We passen de eindoverbrenging aan door dezelfde tandwielen te gebruiken als vorig jaar, want gisteren raakten we niet aan het maximum toerental op de rechte stukken. Ook merkten we dat de motor bij deellast niet soepel draait. Hiervoor verandert Kris de sproeiers omdat we denken dat de carburatie te rijk staat. De koppeling vernieuwd hij ook want die slipte te veel.
Ik verlaat onze pitbox voor de eerste kwalificatie. Tijdens de opwarmingsronde merk ik dat het glad is in de “Pief-Paf”. Ik verwacht later op de dag regen en ga toch direct voor een goede rondetijd. Ondanks dat er niet gevlagd wordt pas ik mijn snelheid aan in de “Pief-Paf”. Gelukkig, want er gaan daar tijdens de 2de ronde reeds 3 rijders van de baan. Nu wordt er wel gevlagd. Ik zet een respectabele 3.11 neer, goed voor een 28stestek. De rondetijden liggen dit jaar dus beduidend lager. De beurt aan Herbert. Na 2 ronden wordt er reeds rood afgevlagd. Een crash, met brand, zorgt voor te veel olie in de “Double Gauche”. Toch perst Herbert er nog een 3.13 uit (32ste). Tijdens de 2de kwalificatie verbeterd Herbert z’n tijd en haalt een 3.09 (wat dan goed is voor een 41ste plaats). We kwalificeren uiteindelijk als 46ste. Er zullen 68 teams aan de start verschijnen. Ik ga er nog 1 keer voor zitten tijdens een laatste kwalificatie, bedoelt voor de derde rijder. Hiervoor ga ik met Juul de baan op. Tijdens de 4de ronde wordt het “smeren” van de achterband terug zo erg dat het gevaarlijk wordt. Zo gevaarlijk dat ik rechtdoor ga in “La Source”. Ik check even die achterband want insturen werd onmogelijk. Blijkt dat ik een platte band heb. Na het einde van de sessie brengt de bezemwagen me terug in de pits. Nu is er nog de nachttraining. We maken er gebruik van om onze verlichting een beetje bij te regelen. Ook wordt het pitbord en de led verlichting aan de zijkant van Martin getest. Alles verloopt gesmeerd. Enkel moet Herbert nog wat wennen aan het rijden in het donker. Hij is zo geconcentreerd op de rijlijnen dat ie telkens vergeet te kijken of het pitbord wordt getoond. Als hij het morgen maar ziet komt alles goed, denken we.
Zaterdag
Veel regen
Racedag
Een uur voor de warm-up en startprocedure ligt het hele circuit vol olie. Iemand van de bcgp verliest olie zonder dat hij van de baan gehaald wordt. De ideale rijlijn is over een breedte van +/- een meter zo goed als onberijdbaar. Daarbovenop begint het ook nog hard te regenen. Als het aan ons is, is er al wat olie weg geregend. Toch rijd ik, na Herbert slechts enkele ronden tijdens de opwarming. Wanneer ik overstap vraag ik Herbert naar de conditie van de baan en naar eventuele moeilijke secties. Zijn antwoord: Overal spek glad! We weten genoeg: De omstandigheden kunnen niet slechter ! Vóór de start zeg ik tegen Kris dat ik er geen goed oog in heb en met veel schrik van start zal gaan. De proefstart en start gaan vlot. Op “La Source” afstuimend laat ik enkel heethoofden passeren. Ook aan “Eau Rouge” gaat iemand me voorbij. Na 3 ronden heb ik ze allen al terug ingehaald. Het blijft droog,het vertrouwen is terug. Ik raak verwikkeld in een ronden lang gevecht met de enige 2takt (nr. 888)en met Axel van het Fly-Low team (nr. 75), die naast me op de startgrid stond. Na 40 minuten kom ik een eerste keer binnen voor de rijderswissel en tankbeurt. Kris houdt het verbruik goed bij waardoor we niet bij iedere stop zullen moeten tanken. Dankzij onze geweldige pitcrew winnen we ook hier kostbare seconden. Ik geef het stuur over aan Herbert en vertel hem nog snel dat er nog steeds veel olie ligt in de “Busstop” en in “La Source”. Het wordt donker wanneer het terug begint te regenen. Niet min zo in het donker, op een glad circuit. Een tijdje achter een andere rijder blijven hangen geeft je normaal gezien een beter zicht vanwege de extra koplampen voor je. Nu heb ik te veel last van het opspattend water achter mijn voorgangers en besluit iedereen die in zicht komt zo snel mogelijk in te halen en te proberen voor te blijven tot ik alleen kan rijden. We winnen steeds meer plaatsen totdat ik mijn laatste ronde in ga. Aan het eind van de Kemmel, aan een snelheid van zo’n 220 km/u, ga ik in de remmen voor “Les Combes”. De 4 ronden lang durende zondvloed aan regen is dan net gestopt. Bijna onmiddellijk schuift m’n voorwiel onder me uit en ga ik hard tegen het asfalt. In de lange schuiver die er op volgt maak ik me zorgen over het achterop komend verkeer. Zullen zij me wel zien? Daarom probeer ik tijdens het schuiven achterom te kijken en naar de zijkant van het circuit te zwemmen. Wanneer ik wil rechtstaan kom ik tot de conclusie dat ik nog steeds aan het schuiven ben. Ik wacht tot ik zeker ben dat ik tot stilstand ben gekomen alvorens een 2de keer recht te kruipen. De marchals komen al aangelopen. Ze vragen of ik “OK” ben, wanneer ik hen vraag waar mijne moto is. Deze ligt een 100 tal meter verder te roken. We lopen er naar toe en heffen hem recht. Ik wil er direct terug opspringen en verder rijden. Echter blijkt het carterdeksel grotendeels weggeschuurd waardoor er olie uit lekt en kan ik niet verder. Na wat telefoontjes met m’n maten in de pitbox wijst men me de weg naar de dichtst bijzijnde bezemwagen. Via een zijweggetje naast het circuit, door het bos kom ik aan “Double Gauche” waar een bezemwagen me oplaadt en afzet in de pitstraat. Ik wil in de pitbox het carterdeksel en een afgebroken voetsteuntje laten vervangen om de moto aan Herbert te geven voor de laatste ronden. Het is nu 23u45, een kwartier voor de finish. Te laat voor een herstelling dus. De beste optie is dan om te wachten tot de race afgevlagd wordt en onder de finishvlag te rijden via de pitstraat. Zo worden we toch nog afgevlagd. Achteraf werden we echter alsnog gediskwalificeerd en werd ons zelfs de 49ste plaats niet gegund. Elke rijder mag immers niet langer dan 45 minuten rijden. Bij mij was de laatste sessie al een uur en 20 minuten aan de gang.
Het onthaal in de pitbox met applaus was een magere troost waarvoor wel dank. Niet tegenstaande hebben we nog tot ‘s morgens gevierd.
Verloop van de race:
Startpositie: 46ste Na 30min. plaats 37 Na 60min. plaats 34. Na 90min. plaats 32. Na 120min. plaats 28. Na 150 min. plaats 26. Na 180 plaats 29. Na 3uur18 min. CRASH. Na 4 uur 49ste, maar gediskwalificeerd.
Beste rondetijd tijdens wedstrijd: Christophe met 3.16.021 (droog)
Zondag
Terugblik op een bewogen race. We beseffen dat een top 25 plaats er zeker ingezeten had zonder de val. Blijkt dat we goede regenrijders zijn. We draaiden mee met de top 20.We ruimen alles op en laden in. Herbert rijdt vandaag nog een race met de 500 cc classic voor het Belgische kampioenschap. We moedigen hem aan vooraleer we naar huis rijden. Hij eindigde 3de in zijn categorie.
Dankwoord
Aan alle sponsors en supporters, maar vooral aan de hele crew met in het bijzonder Kris, Leen en Marie die geholpen hebben van donderdagmorgen tot zondagavond.
Dankzij jullie werd het weer een top weekend vol vlotte pitstops, goed draaiende moto’s en lekker eten.
Nürnburgring 5, 6, 7 september 2014
Dan beginnen we nu met de planning voor volgende manche op de Nürnburgring.
Kandidaat-helpers melden zich best via mail: info@kanaalkanaal.be
Sponsors en/of supporters die willen komen kijken laten dat ook best via mail op voorhand weten.
Copyright © 2023, Deep Creek Cycleworks