Verslag RAC Trophy 4 heures de Liège 2015

Zaterdag droog en licht bewolkt +/- 19°
Zondag lichte regen, zwaar bewolkt en veel wind +/- 16°
Gearing: 17/45 Bandendruk 2.1/2.1

Vrijdagavond aangekomen regent het hard. De weersvoorspellingen voor dit weekend zijn twijfelachtig. We proberen optimistisch te zijn, bouwen onze tentjes op en worden kletsnat. Er staat ook een straffe wind die het gebruik van de slaaptent onmogelijk maakt. De pitbox wordt aangekleed en de bolides opgesteld. Ze staan er weer strak bij….klaar voor de strijd!

Zaterdagmorgen 9 u. Na een lekker ontbijt zijn we de koude van de voorbije nacht vergeten en rijd ik de pitbox uit voor de eerste kwalificatiesessie. Spannend, want de track ligt er nog nat bij. Vanwege de onduidelijke weersvoorspellingen voor vandaag neem ik het zekere voor het onzekere en besluit er direct volledig voor te gaan. Wel moet ik de eerste ronden gebruiken om de nieuwe banden en remblokken aan te scherpen. Komt goed uit want het nieuwe reglement voor dit jaar zegt dat de eerste 2 ronden achter een voorrijder dienen te gebeuren en er niet ingehaald mag worden. De voorrijder verlaat de arena dus gaat het gas tegen de stuit. De aanpassingen werpen hun vruchten af want zó zeker voelde ik me nog nooit op Martin. Aan het einde van de sessie is de baan bijna volledig droog en kan ik een goede tijd neerzetten. De volgende sessie is voor Herbert. Ook hij vliegt er dadelijk stevig in. Na enkele ronden, net als Herbert op scherp staat, wordt de sessie even stilgelegd door een valpartij. Geen nood want hij zet uiteindelijk praktisch dezelfde tijd neer als ik. We staan nu op een 9de en 11de plaats in de voorlopige rangschikking.

We merkten beiden dat de achterkant nog stabieler moet kunnen. Vooral ik klaag over een soort smerende achterkant. Bij hard aanremmen, bij het uitaccelereren van de Mertens-bocht en bij het opgaan van het rechte stuk van start/finish. De vering wordt en tandje straffer gesteld. We rijden voor het eerst met Continetal Classic Race banden. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen. De bandendruk veranderen we voorlopig nog niet. Over banden gesproken: De omschakeling is een duidelijke verbetering. Ze bieden vooral meer grip. Ikzelf zette gedurende het gehele weekend slechts 1 maal een klein stapje opzij (aan de voorkant). Bij het uitaccelereren kan je vroeg en hard op het gas. De moto is ook makkelijker op maximale hellingshoek te krijgen en te houden, hoewel dit waarschijnlijk vooral te danken is aan de geometrische aanpassingen van bij Nix-Motoren.

Na de tweede sessie, die vlekkeloos in het zonnetje verliep, staan we 12de en 10de. Alles samengeteld bereiken we hiermee een 9de startplaats. Er zijn dit jaar wat minder deelnemers, maar het niveau blijft maar stijgen. We verbeterden onze ronderecords en zijn beiden aan elkaar gewaagd. Dat beloofd…

De starterproblemen, waarmee we nu al 3 jaar kampen, zijn ook dit weekend weer van de partij. Voor alle zekerheid testen we daarom nog vóór de start het aanduwen van de moto. En inderdaad; ik krijg op het cruciale moment, wanneer de Belgische driekleur valt, de motor niet gestart. Na een duw schiet ik alsnog steigerend uit de startblokken en verlies een plaats of 5. Bij de eerste doorkomst over start/finish zit ik op een 13de stek. Na de 5de ronde kom ik reeds als 10de door. Daarop volgt een ronden lange strijd om de 10de /11de plaats. Tijd voor de wissel. We tanken niet, Herbert neemt het stuur over en verlaat de pitstraat. Enkele minuten later komt de racedirectie ons melden dat we een “Stop&Go” penalty krijgen wegens overdreven snelheid in de pitstraat. Dat komt mij bekend voor. 2 Jaar geleden was het ook van dat. Blijkt dat het dit maal niet mijn schuld is. ’t Is Herbert die ze hebben geflitst bij het wegrijden van onze box, na de wissel. Op de rijdersbriefing voorafgaande aan de race werd thans gezegd dat er enkel maar snelheidscontrole is aan het begin van de pitstraat. En het toegelaten wordt om “ietwat” te snel de pitstraat uit te rijden. Ik wil direct klacht indienen, doch beslis om te zwijgen tot later en onmiddellijk Herbert binnen te roepen via ons pitbord. Gelukkig ziet hij het bord van de eerste keer op dit onverwacht tijdstip. Marie is ondertussen al naar het begin van de pits gelopen om Herbert naar de “Stop&Go” plaats te wijzen. Ja lap, terug 2 plaatsen verloren en opnieuw vechten om in de top 10 te komen. We eindigen de dag op de 11de plaats. Doordat we klacht indienden, en gelijk kregen, heeft men ons 1 plaatsje opgeschoven vanaf de 12de stek.

Zaterdagavond wordt er lekker gegeten en niet te veel gedronken. De supporters van vandaag kunnen spijtig genoeg niet blijven en vertrekken al vroeg. Fijn dat jullie erbij waren. Meer BBQ voor ons dus… Merci Marie en Cindy! ’t Was allemaal super lekker. Zij hebben het hele weekend gekookt, afgewassen en opgeruimd. Ook Kris stond het hele weekend paraat voor al het sleutelwerk. Merci!

Zondag tegen de middag komen er nog enkele supporters en familie de sfeer opsnuiven. Ondanks het slechte weer wordt er toch genoten van een hapje en een drankje en volgen ze, met enig ontzag, ook de andere races. 13u30. Ik zit klaar op “Martin” voor de tweede helft van de race. Het regent, maar de track blijft droog. Met de kans op een nat circuit verlaagden we onze bandendruk, maar monteerden geen regenbanden. Tijdens de 2 opwarmingsronden merk ik, na een alweer dramatische proefstart,dat er genoeg grip is. De effectieve start verloopt wonderwel uitstekend waardoor ik in de eerste bocht strijd voor een 4de plaats. Na de eerste ronde wordt dat een 6de plaats. De toppers kunnen we echt niet aan. Ik doe wat ik kan en kom binnen voor de wissel op een 9de stek. Het asfalt ziet er niet nat uit, maar met nu en dan een bui en vlaggende baancommissarissen , is het vertrouwen in de grip er allerminst. ’t Tricky, maar dat geldt voor iedereen. Als Herbert binnenkomt voor de 2de wissel en tankbeurt staan we nog steeds op een 9de positie. Onze tankbeurt duurt, net als gisteren, nogal lang waardoor we zakken naar een 11de plaats. Iedereen terug inhalen is de boodschap. Het levert een spannende strijd tot in de 4de laatste ronden, wanneer Herbert de laatst haalbare concurrent weet te strikken. We eindigen 9de totaal. Meer zat er echt niet in. Alles is heel gebleven. Records werden verbroken. We waren weer een toffe bende. Een geslaagd weekend dus. Op naar Francorchamps voor de European Classic Series.

Aanpassingen voor Francorchamps:
Nieuwe benzinetank voor sneller tanken en een betere zithouding.
Gebruik van onze nieuwe vulsysteem.
Soepelere gashendel.
Grotere oliekoeler.
Aangepaste gearing.
Koppeling en starter nakijken
Db killer installeren voor trackday

Rac Trophy Mettet 4 heures de liege Honda Moto Martin Classic Endurance racing
Rac Trophy Mettet 4 heures de liege Honda Moto Martin Classic Endurance racing
Rac Trophy Mettet 4 heures de liege Honda Moto Martin Classic Endurance racing
Rac Trophy Mettet 4 heures de liege Honda Moto Martin Classic Endurance racing