1 Dag in the picture. Vrijdagavond aangekomen, inschrijving in orde, caravan uitgeladen, pitbox ingeladen. Bij het opstellen van onze moto’s hebben we veel bekijks. In tegenstelling tot andere teams heeft de organisatie ons een volledige pitbox toegewezen. Plaats genoeg om trots onze 2 bolides broederlijk naast elkaar op te stellen. Het ziet er allemaal gelikt en professioneel uit. De zwart met gouden kleurstelling en de aankleding met alle sponsormateriaal vallen in de smaak. Op, naar ons terras op de camping. We tappen onze eerste pint en blikken uit naar morgen. Marie zorgde voor lekkere hapjes, goed begonnen. 7u. De wekker rinkelt net voordat de eerste moto’s opgestart worden. Na het ontbijt springen we in onze racepakken en openen we de pitbox. De zenuwachtigheid klopt aan en na een plaske springt Christophe op Martin voor de eerste kwalificatieronden. De moto draait goed, zeer goed. De straffere voorvering zorgt voor een goed gevoel bij het aanremmen en remmend insturen. De gearing zit goed, maar dat wisten we. De nieuwe achterband wordt in - en warm gereden. Tijdens de eerste kwali. heerst er nog geen druk. Gewoon vlot en ontspannen rondjes draaien is de boodschap. We weten dat we snel genoeg zijn. Tijdens de tweede sessie kunnen we er eens echt voor gaan zitten. Christophe draait 1.22. Nu reeds goed voor een 15de plaats. Een top 8 plaats op de startgrid moet haalbaar zijn. Dan is het aan Kris. Eerst warmt ie enkele rondjes op en drijft stilaan het tempo richting goede rondetijden. We staan aan de pitmuur, op het rechte stuk te “timen” wanneer het plots stil wordt. Aan het einde van het rechte stuk in de eerste linkse is een grote rookpluim te zien. Allerlei vlaggen worden gezwaaid, er wordt geblust en de ambulance komt het circuit op. In de pitstraat is iedereen in het ongewisse. Wel kunnen we zien dat er verschillende moto’s betrokken zijn bij een incident en dat de overige moto’s allen de pitstraat ingereden komen. We staan klaar om Kris de box in te loodsen. Misschien dat hij weet wat er gaande is… Het is lang wachten om uiteindelijk te beseffen dat Kris er niet meer bij is. We lopen de pitstraat uit om ter plaatse poolshoogte te nemen. Onderweg wordt ons reeds verteld dat Kris geblesseerd is. De moto (Martin) staat, volledig in puin, tegen de vangrail. Dit beloofd niet veel goeds. Kris krijgt de eerste zorgen, zoals dat heet, toegediend. Hij ligt op een draagberrie en klaagt over een pijnlijke linker voet. Zijn laars werd reeds verwijderd door de verzorgers. Een gebroken voet; zo ziet het ernaar uit. Hij heeft pijn. Terwijl hij door de ambulance naar de ziekenboeg gebracht wordt brengen we het achtergebleven wrak naar de pitbox. Na foto’s in een ziekenhuis in de buurt blijkt dat hij 2 breuken heeft in de linker voet. De voet wordt in het gips gewikkeld, verder is er niets aan de hand. We rijden terug richting circuit. Bij aankomst dringt pas echt tot ons door dat het over en uit is. Om nog een beetje in schoonheid te eindigen volgen we de start vanuit de pitstraat. We steken de bbq aan en volgen de race van op ons terras op de camping. Mertens en Hubin leveren een spannende strijd om de eerste plaats. Ook zien we hoe enkele bevriende teams het goed doen. Dit doet pijn. Na de finish ruimen we verder op, sluiten onze pitbox en laten we Mettet achter ons. Het weekend zit er nu al op. Wat er gebeurde: De motor van een groene Kawasaki geeft de geest en laat een oliespoor na op de ideale lijn in de eerste linkse. De 2 eerst aanstormende moto’s gaan onvermijdelijk onderuit. Dan komt Kris, die nog net op tijd het oliespoor ontwijkt en de bocht daardoor iets ruimer neemt. Hij blijft recht. Uit het niets wordt hij toch omver gekegeld door een vierde moto. Deze rijder zag het oliespoor waarschijnlijk niet, wil Kris binnendoor verschalken en gaat hard tegen het asfalt. In zijn val neemt hij Kris mee, waarbij zijn linker voet de zware klap te verwerken krijgt. 1 van de motoren vat vuur, sommigen zeggen dat het er 2 waren. The day after, zondag, zijn we thuis terwijl het tweede deel van de wedstrijd in Mettet verreden wordt. Hoe moet het nu verder? Kris geraakt niet klaar voor Francorchamps. Martin ligt in puin. Christophe wil ervoor blijven gaan. Zoeken we een gastrijder? Wie? Welk sleutelwerk krijgt Kris nog tijdig gedaan? Wat met de race op de Nürburgring in september? De eerste contacten met gastrijders worden momenteel gelegd. Het ziet ernaar uit dat de volgende races niet in het gedrang komen. Wordt vervolgd… PS: Big thanx to Marie voor de ondersteuning op alle vlak.
Copyright © 2023, Deep Creek Cycleworks